Multe dintre brandurile preferate ale lumii zac în grămezi aruncate în deşertul Atacama din Chile. Cauza acestor mormane de deşeuri textile o reprezintă conceptul de fast fashion. Situația din Chile a fost comparată cu Marea Insulă de Gunoi a Pacificului, iar Atacama a primit și o poreclă: „Marea Insulă de Gunoi a Modei”.
Fast fashion este o strategie de marketing care se concentrează pe producţia rapidă, în cantități mari, de articole vestimentare. Această strategie a provocat apariţia materialelor sintetice, cu o calitate scăzută, pentru a facilita accesul consumatorului la modele mai puţin costisitoare.
Deşertul Atacama este unul de coastă, în jumătatea de nord a statului Chile, întinzându-se pe 1.000 de kilometri, de la Pacific până la Anzi. El s-a format deoarece curenții marini reci saturează aerul, eliminând astfel precipitațiile. Atacama este cel mai arid deșert din lume, cu caracteristici asemănătoare suprafaței planetei Marte, astfel încât NASA şi-a putut testa aici roverele.
De curând, deșertul Atacama a obținut o caracteristică nouă, mai puțin dorită: el a devenit unul din cele mai mari „depozite” de haine uzate din lume, cu o expansiune foarte rapidă, „mulțumită” producției în masă de fast fashion. Fenomenul a produs atât de multe reziduuri, încât Națiunile Unite l-au declarat o „urgență socială și de mediu” pentru planetă.